Heby Ryttarförening

Föreningen

Vår Vision:
Regelmässigt var med i divisions och elit ryttarsammanhang och för ut ridningen som folksport och friskvård.

Våra övergripande mål:
Att ha bra tränings och tävlingsverksamhet på bas och elitnivå. Erbjuder ett gott hästmaterial som ständigt förbättras. Ha välutbildad personal som står under ständig fortbildning. Bedriver högklassig undervisning och meningsfull verksamhet.

Stadgar:

Om Föreningen:

"Det var min ide att starta en klubb. Ville så gärna ha prisrosetter. Vi hade en liten verksamhet redan från slutet av 60-talet i By. Vi hade småtävlingar men endast klubbar fick köpa rosetter. På den vägen blev det. Tjatade på min familj som gick med på att engagera sig. Bjöd in någon klubb på tävling o blev bjudna tillbaka.

Det började -72 men klubben blev officiell med anslutning till Svenska Ponny Föreningen efter ett möte på Storms Konditori 1973. All verksamhet var i By. Så småningom anslöts vi till Ridfrämjandet och bytte namn från By Ridklubb till Heby Ryttarförening. Så småningom byggde ryttarföreningen sin anläggning." - Maja Hansson om föreningens grundande

Heby RF är en ideell förening med stark tävlingsinriktning. Vi har aktiviteter från knattegrupper på ridskolan till elitlag för ponny och häst i såväl hoppning och dressyr.
Det finns cirka 120 privatryttare som är aktiva i föreningen.

Verksamheten bedrivs i två stycken ridhus på 20×60m vardera, där ett ridhus är handikappanpassat. Vi har även tillgång till en uteridbana med grusunderlag.

Vår verksamhet bedrivs med hjälp av medlemsavgifter, kursavgifter, tävlingar, kafeteria och olika aktiviteter. Eftersom vi är en ideell förening med stor ungdomsverksamhet får vi statligt aktivitetsstöd.
Styrelsen och alla andra kommittéer och funktionärer arbetar till 100% ideellt.

Heby Ryttarförening org nr. 879500-4939

Publicerad: 2022-02-23